Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ι.Σαρακιώτης για το το νομοσχέδιο για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία


Photo Γ.Σαρακιώτη
Ομιλία του Βουλευτή Φθιώτιδας Ιωάννη Σαρακιώτη στη Βουλή με αντικείμενο το νομοσχέδιο για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία
Καλούμαστε, σήμερα, να ψηφίσουμε το νομοσχέδιο για την «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία» και την «Ανάπτυξη των Φορέων της». Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί μία τομή στην προσπάθεια, που καταβάλλει το υπουργείο Εργασίας, να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας. Επιθυμία όλων είναι να καταστεί σημαντικό εργαλείο για τη διαχείριση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης και κυρίως της ανεργίας μέσω της αύξησης των παραγωγικών δομών και της βέλτιστης διανομής των κερδών.
Αρχικά, οφείλω να χαιρετίσω την πρόθεση της πλειοψηφίας των κομμάτων του Κοινοβουλίου να υπερψηφίσουν το παρόν νομοσχέδιο. Πεποίθησή μου είναι ότι τουλάχιστον νομοσχέδια, όπως αυτό, οφείλουν να τυγχάνουν της ευρύτατης αποδοχής τόσο για λόγους συμβολικούς όσο και για πρακτικούς. Είναι γεγονός ότι το κοινοβούλιο πολλές φορές ψηφίζει, αλλά η ουσία των νομοθετημάτων ούτε εγκολπώνεται ούτε νομιμοποιείται σε επίπεδο κοινωνικής βάσης. Η πολυκομματική στήριξη, λοιπόν, ενός τέτοιου νομοσχεδίου συνιστά ασφαλή βάση για την πρακτική επιτυχία του.
Το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας επιχειρεί την ενθάρρυνση της οικονομικής δραστηριότητας των πολιτών μέσω της αυτονόμησης των πρωτοβουλιών τους. Έρχεται να εκσυγχρονίσει το υπάρχον νομικό καθεστώς και να εισάγει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας ενός ευρέος φάσματος οικονομικών δραστηριοτήτων.
Πέραν των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων, των γνωστών ΚΟΙΝΣΕΠ, εισάγεται ο «Συνεταιρισμός Εργαζομένων», μία συνεταιριστική σύμπραξη τριών τουλάχιστον φυσικών προσώπων. Επιπλέον, η εποπτεία και η υποστήριξη του συνόλου των δραστηριοτήτων θα γίνεται από έναν περιφερειακό μηχανισμό ενώ, προς το σκοπό του συντονισμού των υπουργείων, συστήνεται Ειδική Θεματική Γραμματεία. Ακόμη, στο πλαίσιο των προς ψήφιση πρωτοβουλιών του υπουργείου, ενεργοποιείται το Ταμείο Κοινωνικής Οικονομίας με πόρους από τον προϋπολογισμό των Δημοσίων Επενδύσεων, οι οποίοι θα υποστηρίξουν φιλόδοξα καινοτόμα εγχειρήματα συνανθρώπων μας. Τέλος, απλοποιούνται οι διαδικασίες σύστασης τέτοιων σχημάτων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας μέσω της διασύνδεσης του μητρώου με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, το λεγόμενο «ΓΕΜΗ».
Βασική αρχή και φιλοδοξία του νομοσχεδίου είναι η συλλογικότητα υπό την έννοια της αύξησης των διαθέσιμων θέσεων εργασίας και της ταυτόχρονης κάλυψης κοινωνικών αναγκών με σκοπό την υπηρέτηση του συλλογικού συμφέροντος. Εξάλλου, η εποχή της εύνοιας ημέτερων μικροσυμφερόντων έχει περάσει και όλοι οφείλουμε να μεριμνήσουμε για τη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα απαντήσει αποτελεσματικά στα προβλήματα όπως αυτά έχουν δημιουργηθεί από την πολυετή ύφεση.
Επιτρέψτε μου, ωστόσο, να σταθώ σε ορισμένα επιμέρους σημεία του νομοσχεδίου, τα οποία θεωρώ σημαντικά:
-                    Θα αναφερθώ, λοιπόν, στους «Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας», οι οποίοι έχουν σκοπό την κοινωνική ωφέλεια, ενώ η λειτουργία τους είναι αμιγώς δημοκρατική. Κάθε μέλος διαθέτει δικαίωμα μίας ψήφου ανεξαρτήτως της συνεισφοράς του. Με αυτόν τον τρόπο, διαφυλάσσεται η κοινωνική αναφορά του συμβαλλόμενου και αποτρέπεται η δημιουργία συνθηκών, οι οποίες δε θα συνάδουν με το πνεύμα του νόμου. Άλλωστε, κανένα εγχείρημα συλλογικότητας δε δύναται να λειτουργήσει υπό όρους έλλειψης δημοκρατίας.
-                    Το πλαίσιο της ετήσιας διανομής των κερδών είναι μία ακόμη αξιομνημόνευτη συμβολή. Το 5% διατίθεται για το σχηματισμό αποθεματικού, το 35% αποδίδεται στους εργαζόμενους του φορέα και το υπόλοιπο του ποσού διατίθεται σε δραστηριότητες όπως η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας ή η διεύρυνση της παραγωγικής βάσης. Συνεπώς, αναφερόμαστε σε επανεπένδυση και ανακατεύθυνση των κερδών προς την πραγματική οικονομία με σκοπό την ανάπτυξη. Ελπίδα μας είναι ότι το συνεταιριστικό πνεύμα θα υποβοηθήσει την επανεκκίνηση των υγιών δυνάμεων της ελληνικής κοινωνίας και της ελληνικής οικονομίας.
-                    Με γνώμονα πάντα την ύπαρξη μίας αρμονικά λειτουργούσας συλλογικότητας, η αμοιβή της εργασίας δεν μπορεί να υπερβαίνει περισσότερο από τρεις φορές τον κατώτατο μισθό, εκτός αν αποφασίσουν διαφορετικά τα 2/3 των μελών της Γενικής Συνέλευσης του Φορέα. Η εξισορρόπηση των αμοιβών συμβάλλει στην εμπέδωση συνεργατικού κλίματος αντί μίας κάθετης δομής.
-                    Οι ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου ως φορείς της Γενικής Κυβέρνησης μπορούν να παραχωρούν με απόφαση του διοικητικού τους οργάνου τη χρήση κινητής και ακίνητης περιουσίας τους σε Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας για την ενίσχυση δραστηριοτήτων. Έτσι, αυτοί διασυνδέονται με την τοπική αυτοδιοίκηση και φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
-                    Θέλω, επίσης, να μνημονεύσω ότι λαμβάνονται επικουρικές πρωτοβουλίες με άξονα τη σύσταση θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα θωρακίζει τη λειτουργία των φορέων.
Κλείνοντας, θέλω να σημειώσω ότι το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί μία χρυσή ευκαιρία μετασχηματισμού ενός μέρους της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα μας. Στο παρελθόν, υπήρξαν πολλές δυσλειτουργίες κατά την προσπάθεια ενθάρρυνσης της ιδέας της συλλογικοποίησης και σύστασης τέτοιων φορέων. Όμως, τόσο η κρίση όσο και η πολιτική μεταλλαγή με την άνοδο της αριστεράς στην κυβέρνηση γεννούν ευκαιρίες. «Ιδού πεδίο δόξης λαμπρόν», λοιπόν, για μια νέα αρχή.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανακαλύψτε 21 παραλίες στο Νομό Φθιώτιδας (Εικόνες & Χάρτες)

Απο που πήρε το ονομά της η λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων.Ποιά η σχέση της με την πλούσια κωμόπολη των Βουρλών της Μικράς Ασίας που κάηκε απο τους Τούρκους

Το "παπούτσι της νύφης",Ήθη και έθιμα του γάμου στο Μώλο.(video)