Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σήραγγα Καλλιδρόμου:Δεκαέξι έτη για 18 χιλιόμετρα-Το χρονικό του έργου

shragga Kallidromo 
Ενα έργο Εθνικής σημασίας, όπως η σήραγγα Καλλιδρόμου, το οποίο ξεκίνησε το1997, με στόχο να ολοκληρωθεί σε 44 μήνες (3 χρόνια και οκτώ μήνες)ολοκληρωθηκε το 2013 μετά από καθυστέρηση πολλών ετών

Το συνολικό κόστος του έργου (μελέτη-κατασκευή) ανήλθε στα 354 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από πόρους που προήλθαν από τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης, ενώ την κατασκευή της σήραγγας υλοποίησαν οι τεχνικές εταιρείες J&P ABAΞ και ΤΕΡΝΑ.
Πολλές ήταν ομως οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στη διάρκεια κατάσκευής της,οι οποιες ξεπεραστηκαν με επιτυχια
Σας παραθέτουμε αποσπάσματα του άρθρου,του Σπύρου Αντωνίου Μεταλλειολόγου – Μεταλλουργού στο site altpressfthiotida.com "Σήραγγα Καλλιδρόμου: Αστοχίες – προβλήματα – προοπτικές‏"
Ας το πάρουμε απο την αρχή
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
 1.Η ΕΡΓΟΣΕ, για την κατασκευή της σήραγγας, ανέθεσε το 1995, στην εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΩΝ Α.Ε» τη σύνταξη μιας προμελέτης.
 2. Με βάση την ΠΡΟΜΕΛΕΤΗ αυτή  το 1997 έγινε δημοπρασία και το έργο ανέλαβε η κοινοπραξία Κ/Ξ (Κ.Ι. ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ, ΟΔΩΝ και ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ ΑΕ, TODINI COSTROUZION GENERALI S.p.A, ITINERA COSTRUZIONI GENARALI SpA και ΙΡΙΣ ΑΕ) με τον όρο η Κ/Ξ να προσλάβει δικό της μελετητή για να συντάξει μελέτη εφαρμογής.
 Οι δύο εταιρείες TODINI COSTROUZION GENERALI S.p.A, ITINERA COSTRUZIONI GENARALΙ SpA, αφού έγινε η ανάθεση, αποχώρησαν (χρησιμοποιήθηκαν από τους Έλληνες κατασκευαστές για τα πτυχία τους).   Η τακτική, προκήρυξης διαγωνισμού με ΠΡΟΜΕΛΕΤΗ είναι απαράδεκτη, διότι πρέπει  να ΥΠΑΡΧΕΙ οριστική μελέτη για να δημοπρατηθεί το έργο. Κάθε τι άλλο είναι παράτυπο και ευνοεί σκανδαλωδώς τους κατασκευαστές.  
 3. Ο μελετητής της Κ/Ξ συνέταξε μελέτη εφαρμογής με πρόσθετη αμοιβή 2.360.000 Eu, με την οποία πρότεινε τον τρόπο κατασκευής.
            Η μελέτη αυτή είχε πολλά προβλήματα, δεν πήρε υπ΄όψη, όπως φαίνεται τα εδαφολογικά, γεωλογικά και γεωτεχνικά στοιχεία της περιοχής, τα οποία είναι ό,τι χειρότερο για την τοποθέτηση ενός έργου του είδους, του μεγέθους και της σημασίας της σήραγγας.
           Η περιοχή μέσα στην οποία σχεδιάστηκε, έπρεπε να αποκλειστεί στο στάδιο της προμελέτης και να αναζητηθεί άλλη λύση.

   Η θέση που επιλέγει παρουσίαζε τόσες εμφανείς δυσκολίες που εύλογα  μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί γιατί εκεί και όχι κάπου αλλού
        Στην πορεία εφαρμογής της μελέτης από την Κ/ξ παρουσιάστηκαν πράγματι πολύ σοβαρά προβλήματα στην κατασκευή της σήραγγας, που προφανώς οφείλονταν στις ελλείψεις της μελέτης, η οποία, όπως είπαμε, είχε ανατεθεί σε υπάλληλο της Κ/Ξ. Η κατασκευή σταμάτησε το 2002 λόγω εξαντλήσεως των χρημάτων που προέβλεπε η αρχική σύμβαση.

Τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στη διάρκεια κατασκευής της σήραγγας, ήταν δύσκολα και η επίλυσή τους ξεπερνούσε τις δυνατότητες της ΕΡΓΟΣΕ και των Ελληνικών εταιρειών που είχαν αναλάβει την κατασκευή της. Χρειάστηκε να αναζητηθεί η συνδρομή πιο εξειδικευμένων τεχνικών και αυτό έγινε το 2003 όταν έληξε η πρώτη εργολαβία και έγινε νέα δημοπράτηση με ανάδοχο, αυτή τη φορά, την Κ/Ξ ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και G&P. Προσλήφθηκε ειδικός από τη Γερμανία, για συμπληρωματική μελέτη και επίβλεψη εφαρμογής της, με αμοιβή 1.300.000 Eu.
Πράγματι ο εν λόγω ειδικός συνέταξε νέα γεωλογική – γεωτεχνική – εδαφολογική μελέτη παίρνοντας υπ΄ όψη τα στοιχεία νέων γεωτρήσεων (6), που τούτη τη φορά ήταν πραγματικές και έγιναν στον άξονα της σήραγγας φτάνοντας κάτω από το επίπεδο της. Στη  συνέχεια προχώρησε στην σύνταξη της οριστικής μελέτης, μελέτη εφαρμογής.
Οι μελέτες του ειδικού έδειξαν τις πραγματικές δυσκολίες του έργου.

Οπωσδήποτε,οι μελέτες τέτοιων έργων δεν μπορεί να είναι αποσπασματικές αλλά ολοκληρωμένες και η εφαρμογή τους από τους κατασκευαστές να είναι υποχρεωτική.
Οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα αυτά δεν είναι θεωρητικά. Κάθε άλλο. Η τεκμηρίωση τους γίνεται αυταπόδεικτη αν κανείς συγκρίνει το έργο της σήραγγας Καλλιδρόμου με άλλα, πολύ πιο σύνθετα, ανάλογα έργα στην Ευρώπη.  
Ειδικότερα :


1. Σήραγγα Καλλιδρόμου
Η σήραγγα αποτελείται από δυο σήραγγες κοινής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 9 χιλιομέτρων η κάθε μία. Κατασκευάζονται  σε απόσταση 40 μέτρων η μία από την άλλη και συνδέονται μεταξύ τους ανά 500 μέτρα .   
Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 178,7 εκατ. Eu χωρίς ΦΠΑ κ.λπ
Η κατασκευή της σήραγγας Καλλιδρόμου άρχισε με την υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στο φορέα ΕΡΓΑ ΟΣΕ ΑΕ και την Κοινοπραξία των Κ. Ι ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣΑ.Ε, ΟΔΩΝ & ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ Α.Ε – TODINI GENERALI S.Pa, ITINERA COSTRUZIONI GENERALI SpA και ΙΡΙΣ ΑΕ στις 9 – 10ου – 1997.
Η κοινοπραξία για να πάρει το έργο έδωσε έκπτωση 55% με τίμημα 37.766.675.435 δραχμές = 111.000.000 eu χωρίς ΦΠΑ 
           Η σύμβαση αυτή άλλαξε τρεις φορές.
Χρηματοδοτήθηκε από το Β’ Κ. Πλαίσιο Στήριξης 1993 – 1999. συνέχισε να χρηματοδοτείται από το Γ’ ΚΠΣ 2000 – 2007 και σήμερα χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί 694,05 εκατομμύρια Eu.
   Η σύμβαση προέβλεπε χρόνο παράδοσης του έργου 44 μήνες (τρία χρόνια και οκτώ μήνες) Έπρεπε να τελειώσει το 2000. Έχουν ήδη παρέλθει 15 χρόνια και η ολοκλήρωσή της, αν γίνει, θα ξεπεράσει το 2020.
 2. Σήραγγα Μάγχης.
Η σήραγγα αυτή ξεπερνάει τα πενήντα (50) χιλιόμετρα και από αυτά τα τριάντα οκτώ (38) βρίσκονται κάτω από τον υποθαλάσσιο  πυθμένα, σε μέσο βάθος 45 μέτρων. Πρόκειται για ένα δίκτυο τριών σηράγγων, δυο σήραγγες σιδηροδρόμου και μία βοηθητική. Οι σήραγγες συνδέονται μεταξύ τους κάθε τετρακόσια μέτρα.
Η κατασκευή των σηράγγων άρχισε το Δεκέμβριο του 1987 από την πλευρά της Αγγλίας και το Μάρτιο του 1988 από την πλευρά της Γαλλίας. Η βοηθητική σήραγγα ολοκληρώθηκε στα τέλη του 1990 και οι σήραγγες του σιδηροδρόμου ολοκληρώθηκαν στις 22 Μαΐου  και 28 Ιουνίου του 1991 έγιναν οι σταθμοί στο Φόλκστον της Αγγλίας και κοντά στο Καλέ της Γαλλίας. 
Τα εγκαίνια του έργου αυτού έγιναν στις 6 Μαΐου 1994 από τον πρόεδρο Μιτεράν και τη Βασίλισσα Ελισάβετ.
Για την κατασκευή της σήραγγας αυτής χρειάστηκαν 6 χρόνια και τέσσερις μήνες.
Ο σχεδιασμός έγινε από τις δέκα εταιρείες της CTG/FM και η κατασκευή της στοίχισε 4,5 δίς στερλίνες = 5,5eu
 3 Η Σήραγγα Βάσης των Άλπεων Gotthard
Η σήραγγα Gotthard έχει μήκος 57 χιλιόμετρα και έγινε σε βάθος 2300 μέτρων από την επιφάνεια. Αποτελείται από δυο σήραγγες κοινής γραμμής μήκους 57 χιλιομέτρων η κάθε μία και βρίσκονται σε απόσταση 40 μέτρων η μία από την άλλη, συνδέονται μεταξύ τους με 176 συνδετήριες σήραγγες ανά 300 μέτρα η μία από την άλλη με κατασκευή δυο σταθμών πολλαπλών χρήσεων (κάθε σταθμός περιλαμβάνει 6,5 χιλιόμετρα στοές, σήραγγες και θαλάμους). Η θέση των σταθμών  είναι στο 19ο και το 38ο χιλιόμετρο.
Η σήραγγα θα συνδέει τη Ζυρίχη με το Μιλάνο και ο χρόνος  διαδρομής θα μειωθεί δύο ώρες.
Η κατασκευή της άρχισε το 1996
Η διάνοιξη των σηράγγων ολοκληρώθηκε στις 16 – 10ου – 2010 ώρα 8,45. Χρειάστηκαν 14 χρόνια για να κατασκευαστούν όλα τα έργα σήραγγες κ.λπ και θα κοστίσει 9,035 δις ελβετικά φράγγα = 6,428 δις δολάρια= 4,87διςEu. Θα παραδοθεί για χρήση το 2017.
Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ
http://altpressfthiotida.com/%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1/%CF%83%CE%AE%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%87%CE%AF%CE%B5%CF%82-%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B2%CE%BB%CE%AE/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανακαλύψτε 21 παραλίες στο Νομό Φθιώτιδας (Εικόνες & Χάρτες)

Απο που πήρε το ονομά της η λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων.Ποιά η σχέση της με την πλούσια κωμόπολη των Βουρλών της Μικράς Ασίας που κάηκε απο τους Τούρκους

Το "παπούτσι της νύφης",Ήθη και έθιμα του γάμου στο Μώλο.(video)