Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Όσα πρέ­πει να γνω­ρί­ζουν οι υπο­ψή­φιοι για την προ­φο­ρική εξέ­ταση στις πα­νελ­λα­δι­κές


Τη δυ­να­τό­τητα προ­φο­ρι­κής εξέ­τα­σης έχουν υπο­ψή­φιοι που λόγω της υφι­στά­με­νης φυ­σι­κής αδυ­να­μίας τους (δυ­σλε­ξία, δυ­σγρα­φία, δυ­σα­ριθ­μη­σία, δυ­σα­να­γνω­σία, δυ­σορ­θο­γρα­φία, φά­σμα αυ­τι­σμού, κι­νη­τική αδυ­να­μία άνω άκρων ή προ­βλή­ματα στην όραση), αδυ­να­τούν να εκ­φρά­σουν γρα­πτά τις γνώ­σεις τους.
Η εξέ­τασή τους δεν δια­φέ­ρει από την εξέ­ταση των υπό­λοι­πων υπο­ψη­φίων που εξε­τά­ζο­νται γρα­πτά. Έτσι λοι­πόν αυ­τοί εξε­τά­ζο­νται στα ίδια θέ­ματα με το ίδιο πρό­γραμμα και την ίδια διάρ­κεια εξέ­τα­σης με αυ­τούς που εξε­τά­ζο­νται γρα­πτά.
Ει­δικά ως προς την συ­νο­λική διάρ­κεια εξέ­τα­σης των εξε­τα­ζο­μέ­νων προ­φο­ρικά, πρέ­πει να δια­σα­φη­νι­στεί ότι στη συ­νο­λική διάρ­κεια της προ­φο­ρι­κής εξέ­τα­σης συ­μπε­ρι­λαμ­βά­νε­ται:
α) ο χρό­νος προ­ε­τοι­μα­σίας, ο οποίος δεν μπο­ρεί να υπερ­βαί­νει τις τρεις (3) ώρες, όπως για όλους τους υπο­ψη­φί­ους των πα­νελ­λα­δι­κών εξε­τά­σεων, μετά την πα­ρέ­λευση του οποίου οι υπο­ψή­φιοι κλεί­νουν τα τε­τρά­δια και πε­ρι­μέ­νουν να κλη­θούν από την επι­τροπή
β) ο χρό­νος αξιολόγησης-βαθμολόγησης που ξε­κινά μετά την πα­ρέ­λευση του τρί­ω­ρου χρό­νου προ­ε­τοι­μα­σίας ή όταν κά­ποιος υπο­ψή­φιος (πριν την πα­ρέ­λευση του τρί­ω­ρου) δη­λώ­σει έτοι­μος για αξιο­λό­γηση.
Η επι­τροπή έχει την δυ­να­τό­τητα, εφό­σον από την πο­ρεία αξιολόγησης- Βαθ­μο­λό­γη­σης του εξε­τα­ζο­μέ­νου δια­πι­στώ­σει ότι εί­ναι βά­σιμο το αί­τημά του για πα­ρά­ταση του χρό­νου αξιολόγησης-βαθμολόγησης, να του πα­ρέ­χει αυτή την πα­ρά­ταση χρό­νου για εύ­λογο διά­στημα (έως 30 λεπτά),η οποία συν­δέ­ε­ται άμεσα με την εξέ­λιξη της αξιολόγησης-βαθμολόγησης του κάθε εξε­τα­ζό­με­νου και την εκτί­μηση της επι­τρο­πής.
Δια­δι­κα­σία εξέ­τα­σης
Όσον αφορά τη δια­δι­κα­σία της εξέ­τα­σης:
οι εξε­τα­ζό­με­νοι υπο­ψή­φιοι ει­σέρ­χο­νται στις αί­θου­σες εξέ­τα­σης την ίδια ώρα που ει­σέρ­χο­νται και οι λοι­ποί εξε­τα­ζό­με­νοι στα εξε­τα­στικά κέ­ντρα,
τους χο­ρη­γεί­ται το τε­τρά­διο και ανα­γρά­φουν τα ατο­μικά τους στοι­χεία στους οι­κεί­ους χώ­ρους (αν αδυ­να­τούν από μό­νοι τους βοη­θού­νται από τους επι­τη­ρη­τές).
Μετά τον έλεγχο της ταυ­το­προ­σω­πίας και της ορ­θής ανα­γρα­φής των ατο­μι­κών στοι­χείων, αυτά κα­λύ­πτο­νται από τους επι­τη­ρη­τές με αδια­φα­νές αυ­το­κόλ­λητο ώστε να κα­θί­στα­ται ανώ­νυμο το κάθε τε­τρά­διο.
Στο κάθε τε­τρά­διο πριν την έναρξη της εξέ­τα­σης επι­κολ­λώ­νται άμεσα δύο (2) αυ­το­κόλ­λητα αριθ­μη­τή­ρια στις ει­δι­κές θέ­σεις της εξω­τε­ρι­κής πλευ­ράς του τε­τρα­δίου, με τη λέξη Νέο για τους υπο­ψή­φιους του Νέου Συ­στή­μα­τος και Πα­λαιό για τους υπο­ψή­φιους του Πα­λαιού συ­στή­μα­τος.
Τη λέξη Πα­λαιό ή Νέο (διά­κριση με­ταξύ Νέου ή Πα­λαιού συ­στή­μα­τος) που εμ­φα­νί­ζε­ται στο αυ­το­κόλ­λητο αριθ­μη­τή­ριο, ο υπο­ψή­φιος θα πρέ­πει να την αντι­γρά­φει μετά την ανα­γραφή του «ΕΞΕ­ΤΑ­ΖΟ­ΜΕ­ΝΟΥ ΜΑ­ΘΗ­ΜΑ­ΤΟΣ» (λίγο πιο πάνω από το πλαί­σιο, στο εμπρο­σθό­φυλλο), με επί­βλεψη των επι­τη­ρη­τών και πριν αυ­τοί επι­κα­λύ­ψουν το αριθ­μη­τή­ριο.
Οι τρεις πρώ­τοι αριθ­μοί του αυ­το­κόλ­λη­του αριθ­μη­τη­ρίου αντι­στοι­χούν στον κω­δικό της επι­τρο­πής εξέ­τα­σης, ακο­λου­θούν οι επτά αριθ­μοί που αντι­στοι­χούν στον κω­δικό Λυ­κείου (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) και ακο­λου­θεί ο αύ­ξων αριθ­μός τε­τρα­δίου κατά ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ σύμ­φωνα με σχε­τική εγκύ­κλιο που έχει απο­στα­λεί (αρ. πρωτ. Φ252/67090/Α5/20–4-2016).
Λήψη θε­μά­των
Αμέ­σως μετά τη λήψη των θε­μά­των ο Πρό­ε­δρος της επι­τρο­πής με­ρι­μνά για:
Α) τη δια­νομή αντι­γρά­φου των θε­μά­των σε κάθε εξε­τα­ζό­μενο, οπότε αρ­χί­ζει και ο χρό­νος έναρ­ξης της εξέ­τα­σης.
Β)Ο επι­τη­ρη­τής μπο­ρεί να ανα­γνώ­σει τα θέ­ματα αν ζη­τη­θεί από τον εξε­τα­ζό­μενο.
Γ)Είναι αυ­το­νό­ητο ότι οι δια­τά­ξεις για τις υπο­χρε­ώ­σεις των εξε­τα­ζο­μέ­νων ισχύ­ουν και για τους υπο­ψη­φί­ους αυ­τούς από την στιγμή που θα ει­σέλ­θουν στο εξε­τα­στικό κέ­ντρο και μέ­χρι την ολο­κλή­ρωση της εξέ­τα­σής τους.
Δ)Την ευ­θύνη για την τή­ρηση της τά­ξης και της ομα­λό­τη­τας διε­ξα­γω­γής της εξέ­τα­σης για όσο χρόνο οι εξε­τα­ζό­με­νοι με­λε­τούν τα θέ­ματα και προ­ε­τοι­μά­ζο­νται για να πα­ρου­σια­στούν στην επι­τροπή έχουν οι επι­τη­ρη­τές.
Χρό­νος εξέ­τα­σης
Στους εξε­τα­ζό­με­νους πα­ρέ­χε­ται ο χρό­νος προ­ε­τοι­μα­σίας, ο οποίος εί­ναι του­λά­χι­στον ίσος με το χρόνο δυ­να­τής απο­χώ­ρη­σης και δεν μπο­ρεί να υπερ­βεί τις τρεις ώρες, προ­κει­μέ­νου να με­λε­τή­σουν, να κα­τα­νο­ή­σουν τα θέ­ματα και να κρα­τή­σουν, εφό­σον το επι­θυ­μούν, ση­μειώ­σεις στο τε­τρά­διο τους για να τις χρη­σι­μο­ποι­ή­σουν όταν θα προ­σέλ­θουν στην επι­τροπή προ­κει­μέ­νου να εξε­τα­στούν.
Όταν εί­ναι έτοι­μοι ή όταν πα­ρέλ­θει ο τρί­ω­ρος χρό­νος προ­ε­τοι­μα­σίας, προ­σέρ­χε­ται ο κάθε ένας ξε­χω­ρι­στά στην αί­θουσα όπου πα­ρευ­ρί­σκο­νται τα μέλη της Επι­τρο­πής Εξέ­τα­σης.
Στην αί­θουσα αυτή πα­ρευ­ρί­σκο­νται υπο­χρε­ω­τικά τα τρία μέλη (οι δύο βαθ­μο­λο­γη­τές και ο τρί­τος ανα­βαθ­μο­λο­γη­τής) και δυ­νη­τικά, εφό­σον ο αριθ­μός των επι­τρο­πών το επι­τρέ­πει, ο Πρό­ε­δρος ή ο γραμ­μα­τέας της επι­τρο­πής ή και οι δύο. 
Ποιοι πα­ρευ­ρί­σκο­νται
Επί­σης στην Επι­τροπή μπο­ρεί να πα­ρί­στα­ται και ένας (1) Σύμ­βου­λος Ει­δι­κής Αγω­γής και Εκ­παί­δευ­σης ή ο Προϊ­στά­με­νος του οι­κείου ΚΕΔΔΥ ή εκ­παι­δευ­τι­κός Δευ­τε­ρο­βάθ­μιας Εκ­παί­δευ­σης ο οποίος υπη­ρε­τεί στο ΚΕΔΔΥ, για την πα­ροχή διευ­κρι­νί­σεων ή επε­ξη­γή­σεων σε θέ­ματα ει­δι­κών εκ­παι­δευ­τι­κών ανα­γκών, την ενη­μέ­ρωση των με­λών των επι­τρο­πών πριν την πα­ρά­δοση των θε­μά­των για τη φύση των δυ­σκο­λιών των μα­θη­τών και όποτε άλ­λοτε ζη­τη­θεί από την επι­τροπή.
Οι εκ­παι­δευ­τι­κοί , ο/η σχολ.σύμβουλος Ει­δι­κής Αγω­γής και Εκ­παί­δευ­σης και ο/η προϊστάμενος/μένη ΚΕΔΔΥ δεν μπαί­νουν στις αί­θου­σες αφού δο­θούν τα θέ­ματα και σε κα­μία πε­ρί­πτωση δεν ανα­πτύσ­σουν συ­ζή­τηση με τους/τις εξεταζόμενους/νες σχε­τικά με αυτά και τις απα­ντή­σεις τους. Αν πα­ρα­στεί ανά­γκη οποιασ­δή­ποτε εξα­το­μι­κευ­μέ­νης βο­ή­θειας (π.χ. να δια­βά­σει κά­ποιος ξανά τα θέ­ματα στον εξε­τα­ζό­μενο), οι επιτηρητές/τριες την πα­ρέ­χουν σύμ­φωνα με τις οδη­γίες που έχουν δο­θεί στην αρ­χική ενη­μέ­ρωση από τους ει­δι­κούς.
Αν ο/η μαθητής/τρια συ­νο­δεύ­ε­ται από εκ­παι­δευ­τικό Πα­ράλ­λη­λης Στή­ρι­ξης, αυτός/ή μπο­ρεί να πα­ρί­στα­ται κατά την εξέ­ταση, χω­ρίς να συμ­με­τέ­χει στη δια­δι­κα­σία.
Προ­φο­ρι­κές ή γρα­πτές απα­ντή­σεις
Ο εξε­τα­ζό­με­νος ανα­πτύσ­σει προ­φο­ρικά στα τρία μέλη – εξε­τα­στές τις απα­ντή­σεις του στα θέ­ματα, με όποια σειρά επι­θυ­μεί. Κατά τη διάρ­κεια της ανά­πτυ­ξης των απα­ντή­σεών του μπο­ρεί να συμ­βου­λεύ­ε­ται τις ση­μειώ­σεις του στο τε­τρά­διο.
Στην πε­ρί­πτωση που επι­θυ­μεί να απα­ντή­σει γρα­πτά σε κά­ποια ερω­τή­ματα, εκ­φρά­ζει αυτή την επι­θυ­μία του στους βαθ­μο­λο­γη­τές, όταν προ­σέρ­χε­ται ενώ­πιον της επι­τρο­πής, και το δη­λώ­νει εγ­γρά­φως στο γρα­πτό του δο­κί­μιο, ώστε οι σχε­τι­κές απα­ντή­σεις να αξιο­λο­γη­θούν γρα­πτά και όχι προ­φο­ρικά.
Η γρα­πτή δή­λωση του υπο­ψη­φίου υπο­γρά­φε­ται από τους εξε­τα­στές και τον πρό­ε­δρο της επι­τρο­πής.
Δια­δι­κα­σία βαθ­μο­λό­γη­σης
Όταν ολο­κλη­ρώ­σει την εξέ­τασή του πα­ρα­δί­δει το τε­τρά­διο στον Πρό­ε­δρο ή στον γραμ­μα­τέα της επι­τρο­πής και απο­χω­ρεί από την αί­θουσα και το Εξε­τα­στικό Κέ­ντρο. Ο Πρό­ε­δρος της επι­τρο­πής πα­ρα­δί­δει αμέ­σως και πριν από την εί­σοδο άλ­λου εξε­τα­ζό­με­νου το τε­τρά­διο στον πρώτο βαθ­μο­λο­γητή, ο οποίος ανα­γρά­φει το συ­νο­λικό βαθμό και την ανα­λυ­τική βαθ­μο­λο­γία που έδωσε στον εξε­τα­σθέ­ντα και υπο­γρά­φει στις οι­κείες θέ­σεις.
Στη συ­νέ­χεια πα­ρα­δί­δει το γρα­πτό στον Πρό­ε­δρο ή τον Γραμ­μα­τέα, ο οποίος, αφού επι­κα­λύ­ψει με αδια­φα­νές αυ­το­κόλ­λητο τον βαθμό του πρώ­του βαθ­μο­λο­γητή, δί­νει το γρα­πτό στον δεύ­τερο βαθ­μο­λο­γητή, ο οποίος ακο­λου­θεί την ίδια δια­δι­κα­σία με τον πρώτο.
Μετά την πα­ρά­δοση του γρα­πτού από τον δεύ­τερο βαθ­μο­λο­γητή, ο πρό­ε­δρος απο­κα­λύ­πτει τους βαθ­μούς του πρώ­του και εφό­σον στον τε­λικό βαθμό υπάρ­χει δια­φορά με­γα­λύ­τερη των δώ­δεκα μο­νά­δων, επι­κα­λύ­πτει τους βαθ­μούς και των δύο βαθ­μο­λο­γη­τών και το γρα­πτό πα­ρα­δί­δε­ται στον τρίτο βαθ­μο­λο­γητή (ανα­βαθ­μο­λο­γητή) για την προ­βλε­πό­μενη ανα­βαθ­μο­λό­γηση.
Για τη δια­δι­κα­σία ανα­γρα­φής των επι­μέ­ρους βαθ­μο­λο­γιών και του συ­νο­λι­κού βαθ­μού στον ει­δικό χώρο του τε­τρα­δίου του εξε­τα­ζό­με­νου ακο­λου­θού­νται οι ίδιες οδη­γίες που ανα­φέ­ρο­νται στην εγκύ­κλιό μας που αφορά στις πα­νελ­λα­δι­κές εξε­τά­σεις Γε­νι­κού Λυ­κείου και ΕΠΑΛ –Ομάδα Β ́ (ανω­τέρω 2 σχε­τική εγκύ­κλιος).
Ση­μειώ­νε­ται ότι οι εξε­τα­στές κατά την διάρ­κεια της εξέ­τα­σης μπο­ρούν να κρα­τούν ση­μειώ­σεις για να βοη­θη­θούν στη σω­στή αξιο­λό­γηση του εξε­τα­ζό­με­νου, όμως πρέ­πει με ευ­θύνη των ίδιων και του Προ­έ­δρου της επι­τρο­πής κα­νένα από τα άλλα δύο μέλη – εξε­τα­στές να μην λαμ­βά­νει γνώση των ση­μειώ­σεων αυ­τών ούτε και του βαθ­μού που δί­νουν τε­λικά.
Ο κάθε εξε­τα­στής κα­τα­στρέ­φει με ευ­θύνη του τις ση­μειώ­σεις που τυ­χόν κρά­τησε αμέ­σως μό­λις ολο­κλη­ρώ­σει την αξιο­λό­γησή του.
Δε δί­νο­νται πλη­ρο­φο­ρίες για τη βαθ­μο­λο­γία σε εξε­τα­ζό­με­νους και τρί­τους
Απα­γο­ρεύ­ε­ται επί­σης κα­τη­γο­ρη­μα­τικά να πα­ρέ­χει οποια­δή­ποτε πλη­ρο­φο­ρία με ευθύ ή έμ­μεσο τρόπο στον εξε­τα­ζό­μενο ή σε οποιον­δή­ποτε τρίτο σχε­τικά με την αξιο­λό­γηση και τη βαθ­μο­λο­γία του εξε­τα­ζό­με­νου.
Σε ποιους απα­γο­ρεύ­ε­ται η εί­σο­δος
Αυ­το­νό­ητο εί­ναι επί­σης ότι απα­γο­ρεύ­ε­ται η εί­σο­δος στο εξε­τα­στικό κέ­ντρο οποιου­δή­ποτε άλ­λου προ­σώ­που εκτός των επι­τη­ρη­τών, των με­λών της επι­τρο­πής εξέ­τα­σης, του ια­τρού και του Συμ­βού­λου Ει­δι­κής Αγω­γής και Εκ­παί­δευ­σης ή του Προϊ­στα­μέ­νου του οι­κείου ΚΕΔΔΥ ή του εκ­παι­δευ­τι­κού Δ.Ε. ο οποίος υπη­ρε­τεί στο ΚΕΔΔΥ που μπο­ρεί να πα­ρί­στα­ται στην Επι­τροπή για την πα­ροχή διευ­κρι­νί­σεων ή επε­ξη­γή­σεων σε θέ­ματα ει­δι­κών εκ­παι­δευ­τι­κών ανα­γκών.
Γε­νι­κές επι­ση­μάν­σεις
Οι υπο­ψή­φιοι με ανα­πη­ρία και ει­δι­κές εκ­παι­δευ­τι­κές ανά­γκες πρέ­πει κατά τη διάρ­κεια της εξέ­τα­σης να αντι­με­τω­πί­ζο­νται με τέ­τοιο τρόπο, ώστε να εί­ναι σε καλή ψυ­χο­λο­γική κα­τά­σταση και να απο­δώ­σουν σύμ­φωνα με τις γνώ­σεις και τις ικα­νό­τη­τές τους.
Η αξιο­λό­γηση με προ­φο­ρι­κές δο­κι­μα­σίες στα Κέ­ντρα Εξέ­τα­σης υπο­ψη­φίων με ανα­πη­ρία και ει­δι­κές εκ­παι­δευ­τι­κές ανά­γκες συ­νι­στά μια δια­φο­ρο­ποι­η­μένη προ­σέγ­γιση που απορ­ρέει από τις δια­φο­ρο­ποι­η­μέ­νες δι­δα­κτι­κές πρα­κτι­κές που έχουν εφαρ­μο­στεί προ­κει­μέ­νου να υπο­στη­ρί­ξουν μα­θη­τές με ει­δι­κές εκ­παι­δευ­τι­κές ανά­γκες.
Πρό­κει­ται για μα­θη­τές ικανούς/ές να πα­ρα­κο­λου­θή­σουν το πλή­ρες Ανα­λυ­τικό Πρό­γραμμα της τά­ξης τους και εμπο­δί­ζο­νται από δυ­σκο­λίες στη δια­χεί­ριση του χρό­νου, του γρα­πτού λό­γου και στην από­δοση των γνώ­σεών τους με τους κοι­νούς τρό­πους εξέ­τα­σης.
Η προ­φο­ρική δια­δι­κα­σία εξέ­τα­σης των μαθητών/τριών με Ει­δι­κές Εκ­παι­δευ­τι­κές Ανά­γκες δί­νει την ευ­και­ρία στους μαθητές/τριες να απο­δώ­σουν σύμ­φωνα με τις γνώ­σεις τους και την προ­σπά­θειά τους.
Εξέ­ταση μα­θη­τών με Δια­τα­ρα­χές Αυ­τι­στι­κού Φά­σμα­τος
Α) Όσον αφορά τους/τις μαθητές/τριες με Δια­τα­ρα­χές Αυ­τι­στι­κού Φά­σμα­τος ( Δ.Α.Φ.) προ­τεί­νο­νται τα εξής:
Κατά την τρί­ωρη αξιο­λό­γηση των μαθητών/τριών με Δια­τα­ρα­χές Αυ­τι­στι­κού Φά­σμα­τος επι­τρέ­πο­νται οι ρου­τί­νες που επι­θυ­μούν και δεν πα­ρα­βιά­ζουν τους γε­νι­κούς κα­νο­νι­σμούς (π.χ. ένα συ­γκε­κρι­μένο αντι­κεί­μενο πάνω στο θρα­νίο ή μια συ­γκε­κρι­μένη θέση σε σχέση με το φω­τι­σμό κλπ).
Επί­σης φρο­ντί­ζουμε για την απο­φυγή ερε­θι­σμά­των που πα­ρε­νο­χλούν τους μα­θη­τές με Δ.Α.Φ. να συ­γκε­ντρω­θούν και αφο­ρούν την ιδιαί­τερη λει­τουρ­γι­κό­τητά τους ως προς τις αι­σθή­σεις τους (θό­ρυ­βοι ή συ­ζη­τή­σεις στο φό­ντο της αί­θου­σας, απο­φυγή βλεμ­μα­τι­κής επα­φής, με­τα­βο­λές του φω­τι­σμού κλπ).
Κατά την αξιολόγηση- βαθ­μο­λό­γηση οι μαθητές/τριες με Δια­τα­ρα­χές Αυ­τι­στι­κού Φά­σμα­τος έχουν ανά­γκη από πολύ συ­γκε­κρι­μέ­νες και προ­βλέ­ψι­μες δια­δι­κα­σίες οι οποίες βοη­θούν στη μέ­γι­στη από­δοσή τους (π.χ. μπο­ρεί να ζη­τή­σουν να στα­θούν όρθιοι/ες ή να κα­θί­σουν πιο πλά­για, μπο­ρεί να απο­διορ­γα­νώ­νο­νται από το επί­μονο βλέμμα, μπο­ρεί να χρειά­ζο­νται να συμ­βου­λεύ­ο­νται το γρα­πτό τους).
Οι ερω­τή­σεις που απευ­θύ­νο­νται από τον/τη βαθμολογητή/τρια χρειά­ζε­ται να εί­ναι σύ­ντο­μες και συ­γκε­κρι­μέ­νες, να δί­νο­νται κατά μι­κρό­τε­ρες πε­ριό­δους και να απο­φεύ­γο­νται οι γε­νι­κού τύ­που ερωτήσεις-παρατηρήσεις. Χρειά­ζε­ται να απευ­θύ­νο­νται πα­ραι­νε­τι­κές ερω­τή­σεις, σε κάθε φάση της αξιολόγησης-βαθμολόγησης και να με­σο­λα­βεί μι­κρός χρό­νος ανα­μο­νής ή σιω­πής προ­κει­μέ­νου ο/η μαθητής/τρια να απα­ντή­σει.
Οι μαθητές/τριες με Δ.Α.Φ. που συ­νο­δεύ­ο­νται από Εκ­παι­δευ­τικό Πα­ράλ­λη­λης Στή­ρι­ξης (Π.Σ.) δι­καιού­νται να συ­νο­δεύ­ο­νται από τον/τη συγκεκριμένο/η εκ­παι­δευ­τικό και στην αξιολόγηση-βαθμολόγηση, ώστε να επι­τυγ­χά­νουν την εξοι­κεί­ωση που χρειά­ζο­νται. Οι εκ­παι­δευ­τι­κοί Π.Σ. δεν πα­ρεμ­βαί­νουν, δεν εξη­γούν, δεν βοη­θούν τον/την εξεταζόμενο/η αλλά μπο­ρούν να υπο­στη­ρί­ζουν τον/τη μαθητή/τρια με τις μη λε­κτι­κές πα­ραι­νέ­σεις και τους οπτι­κούς δεί­κτες που έχουν κα­θιε­ρώ­σει με­ταξύ τους προ­κει­μέ­νου να επι­τυγ­χά­νε­ται η συ­νερ­γα­σία.
Μα­θη­τές με Ει­δι­κές Μα­θη­σια­κές Δυ­σκο­λίες
Β) Όσον αφορά τους/τις μαθητές/τριες με Ει­δι­κές Μα­θη­σια­κές Δυ­σκο­λίες (ε.μ.δ.) προ­τεί­νο­νται τα εξής:
Οι μα­θη­τές με ει­δι­κές μα­θη­σια­κές δυ­σκο­λίες (δυ­σλε­ξία, δυ­σγρα­φία, δυ­σα­να­γνω­σία, δυ­σορ­θο­γρα­φία) αντι­με­τω­πί­ζουν κυ­ρίως δυ­σκο­λίες στη δια­χεί­ριση του γρα­πτού λό­γου και στην αυ­θόρ­μητη πα­ρα­γωγή γρα­πτού και ρέ­ο­ντος λό­γου (π.χ. δυ­σκο­λίες στην ανά­γνωση με­γά­λων κει­μέ­νων, ασυ­νέ­πειες ως προς την ορθή γραφή και τη σύ­νταξη αγνό­ηση των συμ­βό­λων το­νι­σμού και στί­ξης, κλπ). Για τον λόγο αυτό άλ­λω­στε αξιο­λο­γού­νται με προ­φο­ρι­κές δο­κι­μα­σίες.
́Εχουν βέ­βαια το δι­καί­ωμα κατά το στά­διο της προ­ε­τοι­μα­σίας του θέ­μα­τος να χρη­σι­μο­ποιούν πρό­χειρο, όπου θα κα­τα­γρά­φουν τις σκέ­ψεις τους και στη συ­νέ­χεια να ανα­πτύσ­σουν προ­φο­ρικά τις απα­ντή­σεις τους. Επί­σης δι­καιού­νται στην πε­ρί­πτωση που επι­θυ­μούν να απα­ντή­σουν γρα­πτά σε κά­ποια ερω­τή­ματα, αυτά να αξιο­λο­γού­νται κατά τη βαθ­μο­λό­γηση.
Συ­χνά συ­νεμ­φα­νί­ζουν δυ­σκο­λίες στην Συ­γκέ­ντρωση και στην Επι­κέ­ντρωση Προ­σο­χής και απορ­ρο­φού­νται από τους θο­ρύ­βους του «φό­ντου» (συ­ζη­τή­σεις στον διά­δρομο, θο­ρυ­βώ­δης κι­νη­τι­κό­τητα κλπ). Οι επι­τη­ρη­τές προ­τεί­νε­ται να βοη­θούν τους μαθητές/τριες με πα­ραι­νέ­σεις ως προς τη συ­γκέ­ντρωση και ως προς την τή­ρηση του χρό­νου και να εξα­σφα­λί­ζουν την αδια­τά­ρα­κτη ροή της δια­δι­κα­σίας.
Αξιο­λό­γηση μα­θη­μά­των θε­τι­κών επι­στη­μών
Κατά την αξιολόγηση-βαθμολόγηση των μα­θη­μά­των των θε­τι­κών επι­στη­μών κα­τα­βάλ­λε­ται προ­σπά­θεια να αξιο­λο­γη­θούν οι γνώ­σεις, η ανά­πτυξη σκε­πτι­κού και στρα­τη­γι­κής επί­λυ­σης των προ­βλη­μά­των πέ­ραν των υπο­λο­γι­στι­κών και­δια­χει­ρι­στι­κών δυ­σκο­λιών (π.χ. ανα­ριθ­μη­τι­σμό) που άλ­λω­στε συ­νι­στούν μέ­ρος των δυ­σκο­λιών των μα­θη­τών με ε.μ.δ. Οι μαθητές/τριες που αντι­με­τω­πί­ζουν ε.μ.δ. του τύ­που δυ­σα­ριθ­μη­σίας, αστο­χούν πολ­λές φο­ρές στη χρήση των συμ­βό­λων και των προ­σή­μων.
Προ­κει­μέ­νου να μην κα­τα­να­λώ­σουν όλο τον χρόνο τους στη λά­θος κα­τεύ­θυνση μπο­ρεί να υπο­δει­χθεί με μια γε­νική πα­ραί­νεση να προ­σέ­ξουν τα σύμ­βολα και τα πρό­σημα.
Γρα­φική παράσταση- σχε­δί­αση
Αν στην απά­ντηση κά­ποιου θέ­μα­τος απαι­τεί­ται γρα­φική πα­ρά­σταση και ο υπο­ψή­φιος αδυ­να­τεί να γρά­ψει, ο εξε­τα­στής μπο­ρεί να σχε­διά­σει τη γρα­φική πα­ρά­σταση καθ ́ υπό­δειξη του εξε­τα­ζό­με­νου. Όταν ο εξε­τα­ζό­με­νος κα­λεί­ται να απα­ντή­σει σε θέ­ματα όπως εί­ναι η Ιστο­ρία, η Βιο­λο­γία κ.λ.π., εφό­σον ο εξε­τα­στής δια­πι­στώ­νει ότι ο εξε­τα­ζό­με­νος αδυ­να­τεί να απο­δώ­σει το εξε­τα­ζό­μενο αντι­κεί­μενο με συ­νεχή λόγο, μπο­ρεί να τον εξε­τά­σει με την υπο­βολή ερω­τή­σεων, οι οποίες θα τον διευ­κο­λύ­νουν στην δια­τύ­πωση των γνώ­σεων αλλά δεν θα πρέ­πει να εί­ναι τέ­τοιας μορ­φής που θα υπο­δει­κνύ­ουν την απά­ντηση.
Αν κατά τη διάρ­κεια της προ­ε­τοι­μα­σίας των θε­μά­των ή κατά τη διάρ­κεια της εξέ­τα­σης ο εξε­τα­ζό­με­νος ζη­τή­σει την ανά­γνωση κά­ποιου θέ­μα­τος, τότε ο επι­τη­ρη­τής ή ο εξε­τα­στής αντί­στοιχα θα μπο­ρούσε να επα­να­λά­βει άλλη μία φορά την ανά­γνωση κά­ποιου θέ­μα­τος.
Κατά την αξιολόγηση-βαθμολόγηση προ­τεί­νε­ται οι υπο­ψή­φιοι να συμ­βου­λεύ­ο­νται ιδιαι­τέ­ρως τις ση­μειώ­σεις στο πρό­χειρό τους.
Ορ­θο­γρα­φικά λάθη, δυ­σλε­ξία, δυ­σορ­θο­γρα­φια
Στην πε­ρί­πτωση των υπο­ψη­φίων με δυ­σλε­ξία ή δυ­σορ­θο­γρα­φία και εκτός από την πε­ρί­πτωση των ασκή­σεων γραμ­μα­τι­κής δεν λαμ­βά­νο­νται υπόψη τα ορ­θο­γρα­φικά λάθη.
Δεν επι­τρέ­πε­ται οι εξε­τα­στές να συ­μπε­ρι­φέ­ρο­νται απα­ξιω­τικά
Επι­ση­μαί­νε­ται ότι η ιδιαί­τερη με­τα­χεί­ριση των εξε­τα­ζό­με­νων δε συ­νι­στά σε κα­μία πε­ρί­πτωση επιεική αξιο­λό­γηση ή άλ­λης μορ­φής ιδιαί­τερη με­τα­χεί­ριση , αλλά σκο­πεύει μόνο στην πα­ροχή της δυ­να­τό­τη­τας να εξω­τε­ρι­κεύ­σουν τις γνώ­σεις, τις οποίες λόγω της πά­θη­σής τους αδυ­να­τούν να εξω­τε­ρι­κεύ­σουν με το γρα­πτό λόγο. Εί­ναι αυ­το­νό­ητο ότι, όλοι οι συμ­με­τέ­χο­ντες στην επι­τροπή εξέ­τα­σης των μα­θη­τών με ανα­πη­ρία και ει­δι­κές εκ­παι­δευ­τι­κές ανά­γκες δεν επι­τρέ­πε­ται να συ­μπε­ρι­φέ­ρο­νται πε­ρι­φρο­νη­τικά ή απα­ξιω­τικά ένα­ντι των εξε­τα­ζό­με­νων.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανακαλύψτε 21 παραλίες στο Νομό Φθιώτιδας (Εικόνες & Χάρτες)

Απο που πήρε το ονομά της η λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων.Ποιά η σχέση της με την πλούσια κωμόπολη των Βουρλών της Μικράς Ασίας που κάηκε απο τους Τούρκους

Το "παπούτσι της νύφης",Ήθη και έθιμα του γάμου στο Μώλο.(video)